o Beijer & Osten | opinies

opinies

columns

september 2020

Uitslag negatief

Waar je niet aan doodgaat, maakt je sterker. Maar geldt dat ook voor de Corona-uitslag?


maart 2017

Mediatrainers hebben het maar zwaar

De mores over waarheid en media is de laatste tijd aardig aan het schuiven. Hoe ga je daar als mediatrainer mee om?


januari 2017

Meer waarde voor brancheverenigingen

Het gaat niet goed met de aanhang van veel branche- en beroepsorganisaties. Toch vervullen ze een belangrijke rol voor de kwaliteit en dienstverlening. Hoe is hun rol te versterken?


mei 2016

Communicatie bij opvang vluchtelingen

De ophef bij vluchtelingenopvang versterkt de roep naar meer communicatie. Harm Beijer houdt een pleidooi voor terughoudendheid van de overheid.


oktober 2015

Motieven van een minister

Deze week was de Europarlementariër Wim van de Camp op Radio1. Hij verdedigde het voornemen om gewapende marshalls mee te laten reizen met de Thalys. Jammer dat de politieke boodschap belangrijker was dan de feiten. Opeens kwamen zijn ware motieven aan de oppervlakte.


maart 2014

Gemeenten werken toe naar New Deal

De geschiedenis leert dat in tijden van crises mensen vastigheid zoeken in regels, controle en vastigheid. De angst om te verliezen wint het van de kans om iets nieuws te creëren. Dat geldt ook voor de overheid. Ze heeft de neiging zich naar binnen te richten, probeert zoveel mogelijk bordjes overeind te houden (‘we gaan het slimmer doen’; ‘meer met minder’; één regisseur’) en wordt strikter op de regels (hogere boetes, strafbaarheid van asielzoekers). En als het echt niet meer kan, dan leven we opeens in een participatiemaatschappij.


maart 2013

Negen ankers bij crises

In tijden van crisis is het handig terug te kunnen vallen op een aantal zekerheden. Die zijn er in de vorm van oude wijsheden, gedragsregels voor de communicatie die zichzelf bewezen hebben. Ankers in een woelige tijd zogezegd. Het belang van die ankers is groot, want bij crises is er weinig tijd om na te denken. Bereid daarom in rustige tijden je crisis voor, is het advies. En gebruik je ankers als het zo ver is. Maar wat zijn die ankers?

vakinformatie

Breedbandcampagne

Voor de provincie Gelderland begeleidde Beijer & Osten een aantal hulpmiddelen voor bewonersorganisaties. Met 't Lab kwam er een kant-en-klare campagne tot stand, gesteund door gemeentelijke voorbeelden en een handleiding voor bewonersorganisaties. Alles vrij te gebruiken, met dank aan de provincie.


Drie decentralisaties

De gemeenten staan voor de grootste verandering van taken ooit vertoond: de decentralisaties van WMO, Jeugdgezondheidszorg en Participatie. Er wordt veel geschreven over de financiële, vakinhoudelijke en organisatorische opgaven waarvoor de gemeenten zich zien gesteld. Maar er is nog erg weinig aandacht voor de politiek-bestuurlijke en communicatieve afbreukrisico’s. En die zijn naar onze mening fors.


theorie in praktijk deel 2

Interne communicatie en de vskontwikkeling

In de jaren zeventig stelde Bekooij, werkzaam bij Philips, een inzichtelijk model voor de interne communicatie op. Opvallend daarbij was de plek voor de informele gesprekken bij de koffieautomaat. Alle veranderingen in de digitale media ten spijt blijft het model relevant. De invulling verandert, het model niet.


theorie in praktijk

Het gaat om wat je doet, niet wat je zegt

Eén van de meest fascinerende onderwerpen van het communicatievak is de vorming van een imago. Waarom staat de ene bank bekend als klantvriendelijk en de ander als zakelijk. Wat hebben ze daarvoor gedaan of gelaten? En is die Zweedse auto echt veel veiliger dan die uit Korea?

tweets

op 1 januari om 01:00 uur